środa, 12 stycznia 2011

Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą w 5 krokach

  • KROK 1- Wpis do ewidencji działalności gospodarczej

  • KROK 2 - REGON

  • KROK 3- KONTO BANKOWE

  • KROK 4- URZĄD SKARBOWY

  • KROK 5- ZUS
  • 7 komentarzy:

    1. Najprostszą i najtańszą formą prowadzenia działalności gospodarczej jest indywidualna działalność gospodarcza. Zasady prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce reguluje Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 2 tejże ustawy działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.
      Przedsiębiorca w rozumieniu ustawy to osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

      OdpowiedzUsuń
    2. WPIS DO EWIDENCJI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

      Aby zarejestrować swoją firmę należy więc udać się do urzędu gminy lub urzędu miasta wraz z dowodem osobistym oraz wypełnić przygotowany przez dany urząd formularz - zgłoszenie. Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej podlega opłacie w wysokości 100 zł, za każdą zmianę wpisu opłata wynosi 50 zł.
      Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej powinno zawierać:
      · imię i nazwisko przedsiębiorcy, nazwę firmy oraz numer ewidencyjny PESEL
      · miejsca zamieszkania przedsiębiorcy
      · określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD),
      · datę rozpoczęcia działalności gospodarczej

      Wpisu do ewidencji działalności gospodarczej dokonuje organ ewidencyjny, czyli wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku. Po dokonaniu wpisu przedsiębiorca otrzymuje zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

      OdpowiedzUsuń
    3. Drugi krok to REGON

      W drugim kroku przedsiębiorca musi uzyskać wpis do REGON. Uczynić to można na dwa sposoby:
      · złożyć wypełniony formularz w urzędzie statystycznym - osobiście lub wysłać pocztą, w terminie 14 dni od dnia uzyskania zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej
      · złożyć wypełniony formularz w urzędzie gminy lub urzędzie miasta wraz z wnioskiem o wpis do ewidencji, możliwość taka istnieje od 1 stycznia 2004r

      Wniosek o wpis do REGON ma symbol RG-1 i nosi nazwę: Wniosek o wpis do Krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej lub o zmianę cech objętych wpisem, uzyskanie wpisu do REGON jest bezpłatne, wraz z wpisem przedsiębiorca uzyskuje swój unikalny numer REGON, czas oczekiwania na wpis to nie dłużej niż 7 dni od dnia złożenia wniosku. Najszybciej jednak uzyskasz REGON składając wizytę w Urzędzie Statystycznym osobiście z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej. Wówczas sprawa załatwiona jest od ręki

      OdpowiedzUsuń
    4. Trzeci krok - założenie konta bankowego
      Zgodnie z wymogami Ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej jest otworzenie firmowego konta bankowego.
      Do założenia rachunku bankowego potrzebujesz :
      1. Zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej
      2. zaświadczenia REGON
      3. zaświadczenia o NIP ( najlepiej złożony NIP-1
      niekiedy wymagane jest również posiadanie pieczątki firmowej ale to zawsze możesz załatwić później


      Czwarty krok to wizyta w Urzędzie Skarbowym

      W czwartym kroku przedsiębiorcę czeka wizyta w urzędzie skarbowym. W urzędzie skarbowym przedsiębiorca musi wybrać formę rozliczeń opodatkowania spośród czterech dostępnych: Karta podatkowa, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, Podatkowa księga przychodów i rozchodów, Pełna księgowość oraz podjąć decyzję czy firma będzie płatnikiem VAT. Podatnicy, którzy chcą być VAT'owcami muszą złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie rejestracyjne - druk VAT-R. Zgłoszenie VAT wiąże się z opłatą w wysokości 152 zł. Opłatę dokonuje się w Urzędzie Miasta. Osoby fizyczne samodzielnie prowadzące działalność gospodarczą składają również zgłoszenie identyfikacyjne NIP-1 a ich prywatny numer NIP staje się jednocześnie numerem NIP zakładanej właśnie firmy.


      Piąty krok to wizyta w ZUS

      Ostatni V krok to wizyta w ZUS-ie. Przedsiębiorca na zgłoszenie w ZUS-ie ma 7 dni od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej. Zgłoszenie do ubezpieczeń dokonuje się na druku ZUS ZUA natomiast zgłoszenie siebie jako płatnika składek należy złożyć na druku ZUS ZFA. Dokumenty jakie należy zabrać ze sobą to kopie decyzji urzędu skarbowego o nadaniu numeru NIP i zaświadczenia urzędu statystycznego o nadaniu aktualnego numeru REGON oraz oryginały tychże dokumentów do wglądu. Zgłoszenia ZUS ZUA oraz ZUS ZFA są bezpłatne. Osoby prowadzące działalność gospodarczą, która jest ich jedynym źródłem dochodu podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu:
      - emerytalnemu
      - rentowemu
      - wypadkowemu
      Dodatkowo mogą zadeklarować ubezpieczenie chorobowe.
      Podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz odprowadzają Fundusz Pracy.

      Różnica między składkami z ubezpieczeniem chorobowym a bez ubezpieczenia chorobowego jest niewielka a zawsze warto mieć niniejsze ubezpieczenie bo wówczas ZUS od pierwszego dnia chorobowego płaci przedsiębiorcy wynagrodzenie.

      OdpowiedzUsuń
    5. Chyba się troszkę pozmieniało, bo właśnie jestem w trakcie otwierania działalności gosp. i nie musiałem wnosić tej opłaty za zgłoszenie wpisu do ewidencji. Jak z pozostałymi opłatami - jeszcze nie wiem. Ogólnie świetne opracowanie i dużo mi pomogło :)

      Pozdrawiam!
      Tomek

      OdpowiedzUsuń
    6. Ja zamierzam w najbliższych dniach wziąć się za formalności.... Faktycznie w/w informacje są świetnie opracowane i b.pomocne
      Tomek daj znać jak Ci idą bieżące formalności.


      pozdrawiam
      Paulina

      OdpowiedzUsuń
    7. Jeśli komuś się to jeszcze może przydać to tak :
      W Krakowie jest następująco:
      1. Bierzesz bloczek
      2. Nic nie wypełniasz , wszystko wypełnia Pani w okienku. Dobrze na tym etapie mieć sprecyzowana nazwę firmy , w której będzie nasze imię i nazwisko jako pierwsze. No i kody PKD , które ułatwią i przyśpieszą procedury wpisywania przez Panią w rubryki.
      3. Jeśli nie masz sprecyzowanego charakteru działalności ( PKD ) Polska Klasyfikacja Działalności. To Pani w okienku bez bloczka pomoże w wyborze ale lepiej wcześniej sobie poszukać w necie jaki charakter i zakres będzie miała wasza działalność.
      4. Po odpowiedzi na pytania dotyczące charakteru pracy oraz wszelkich adresów zamieszkania , zameldowania czy miejsca wykonywanej pracy tam zostaje złożony wniosek o o REGON , o decyzji której dowiemy się e-mailem.
      5. Przechodzimy do okienka Pani od Urzędu skarbowego gdzie składamy wniosek ( jeśli chcemy wystawiać faktury ) o VAT-R. Koszt w Krakowie to 170 zł w okienku na parterze.
      6. Ostatni krok to przechodzimy do Pani w okienku od ZUS'u tam też kwalifikujemy się albo na Zus preferencyjny czyli 366,63zł czy pełny ZUS ok 900 zł.
      Po tym wszystkim ( mi formalności zajęły ok 2 godziny ) do 7 dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej mamy czas na złożenie dokumentów do ZUS-u.
      Pozdrawiam i mam nadzieję , że troszkę pomogłem.

      OdpowiedzUsuń